
DISTRIBUTED BY DISCOVERY INSTITUTE. FOR MORE INFORMATION, VISIT WWW.HOAXOFDODOS.COM 
 

Hoax of Dodos, pt. 2 
 

Flock of Dodos Filmmaker Uses Fuzzy Math and Falsehoods 
to Distort the Truth about Discovery Institute 

 
By John G. West, Ph.D.

 
 
In Flock of Dodos, filmmaker Randy Olson tries his 
best to discredit Discovery Institute (DI), the leading 
think tank supporting scientists and scholars 
researching intelligent design (ID).  But he only 
ends up discrediting himself by showing how far he 
is willing to stretch the truth. This article looks at 
some of the film’s most egregious errors about DI, 
starting with its claims about the Institute’s budget. 
  
Inflating DI’s Budget—by over 300%! 
According to Flock of Dodos, Discovery Institute 
has a huge budget for its intelligent design program 
that dwarfs the resources of evolution’s supporters. 
“The Discovery Institute is truly the big fish in this 
picture, with an annual budget of around 5 million 
dollars,” Olson tells the audience. Later, a woman 
is shown repeating the same figure. The clear 
impression left with viewers is that the Institute 
spends $5 million a year to promote intelligent 
design. 
 
Not even close. 
 
Discovery Institute’s Center for Science and 
Culture (its program on intelligent design and 
evolution) only spent $1.2 million in 2003, the 
year that Olson uses for his film.  In 2004 it spent 
the same, and in 2005 it spent $1.6 million.  
 
Indeed, the budget for the entire Discovery 
Institute, including expenditures on non-
intelligent design programs on transportation, 
technology, and other topics, has never 
reached $5 million. In 2003, the Institute as a 
whole spent $2.5 million, or half the figure cited by 
Olson.  In 2004, it spent $3.5 million, and in 2005 it 
spent $3.9 million. These facts are publicly 
available for anyone to check on the Institute’s 
Form 990s posted at www.guidestar.com.  
 
How, then, did Olson arrive at his bogus number?  

How much did DI really spend on 
intelligent design in 2003? 

0

1

2

3

4

5

6

DI Spending on
Intelligent Design in

2003 (millions)

Actual

Flock of
Dodos Claim

 
Give him credit for creativity. Although viewers are 
clearly led to believe that Olson is talking about DI’s 
activities relating to intelligent design, Olson 
lumped together the finances for all of Discovery’s 
programs, including those that have nothing to do 
with ID. Since even that sleight of hand wouldn’t get 
him to $5 million, he then arbitrarily defined 
Discovery’s “budget” not as its expenditures for a 
given year, but as its total revenues—even though 
this figure includes multi-year grants that must be 
spent over more than one year. Next, he used the 
revenue figure from 2003, which happened to be 
higher than the figures from 2004 and 2005. But 
even that number only got him to $4.2 million, not 
$5 million. So what did he do? He simply added 
$800,000 that didn’t exist to produce a figure that 
sounded more impressive. That’s the sort of 
creative math that gets ordinary people in trouble 
with the IRS. 
 



DISTRIBUTED BY DISCOVERY INSTITUTE. FOR MORE INFORMATION, VISIT WWW.HOAXOFDODOS.COM 
 

But Olson’s mispresentations about the 
Institute’s finances don’t end there. As part of an 
effort to discredit the Institute’s supporters, the film 
shows a clip of Bill Wagnon claiming that "the 
Discovery Institute people... are funded by folks like 
the Unification Church, Reverend Moon...." The 
audience is never informed that this smear is 
absolutely false—or that Olson himself admits its 
falsity. In an e-mail to Discovery Institute in 2006, 
Olson conceded: “Bill Wagnon says you are funded 
by the Unification Church, which I know to be 
untrue.” (emphasis) Olson kept Wagnon’s false 
claim in his film anyway.  
 
Even if Olson’s bogus budget claims were 
correct, his overall point would still be absurd. 
The idea that the resources of Discovery Institute 
dwarf those of evolutionists is preposterous. The 
budget of a single state university biology 
department is far larger than DI’s entire program on 
intelligent design—as are the budgets of many of 
the groups that form the “evolution lobby” in the 
United States, such as the American Association 
for the Advancement of Science, which alone has a 
budget of more than $75 million.  If intelligent 
design has gained a voice in the public arena, it is 
definitely not because it is better funded than the 
proponents of evolution. 
  
Other Falsehoods and Distortions 
Flock of Dodos is filled with numerous other 
falsehoods and distortions about Discovery Institute 
as well: 
 

• The film falsely claims that DI helped initiate 
the controversy over intelligent design in 
Dover, PA. In fact, the Institute discouraged 
the Dover School Board from trying to 
mandate intelligent design, and then urged 
repeal of the Dover policy well before any 
lawsuit was filed. (For the truth, see “The 
Truth about DI’s Role in the Dover School 
District Case” at www.hoaxofdodos.com.) 

• The film maliciously implies that DI Fellow 
John Angus Campbell hid his Discovery 
affiliation at a pro-ID conference where the 
filmmakers interviewed him. In fact, 
Campbell’s connection to DI has been noted 
on our website for years, and it was 
highlighted in the publicity for the 
conference in question. However, since 
Campbell is not a paid Fellow of the 
Institute, and since his salaried position is at 
a university, it is quite natural for him to list 

that position as his main affiliation. The fact 
that Randy Olson didn’t do his homework 
about Campbell before his interview is not 
Dr. Campbell’s fault. 

• Olson misrepresents the content of the so-
called “Wedge” document. (For the truth, 
see “The “Wedge Document”: How 
Darwinist Paranoia Fueled an Urban 
Legend” at www.hoaxofdodos.com.) 

 
Olson’s Double Standard 
Throughout Flock of Dodos Olson displays a clear 
double standard. He seeks to discredit DI because 
he thinks it receives funding from some groups he 
classifies as “right wing,” but he never bothers to 
ask about the funding sources of pro-Darwin 
groups such as the National Center for Science 
Education. (Indeed, he himself has refused to 
disclose the funders of his own film, so no one gets 
to question him about his funding.) Similarly, Olson 
finds it significant that Discovery Institute hired a 
public relations firm for less than a year, but he 
ignores the regular use of PR firms by pro-evolution 
groups. The ACLU, for example,  hired a 
Washington, DC public relations firm to represent 
itself in the Dover case. And the left-wing PR firm 
Fenton Communications has been used to promote 
“Evolution Sunday” as well as to coordinate the 
slick “Campaign to Defend the Constitution” that 
works to repeal “teach the controversy” policies on 
Darwinian evolution. Contrary to Olson, if evolution 
proponents have failed to persuade the public, it is 
not because of a lack of funds or PR. It’s because 
of the lack of evidence for their position.  
 
Why Did DI Limit Its Cooperation  
with Olson? 
Olson is upset that DI would not grant him all of the 
interviews he wanted with DI staff and Fellows. But 
the way his film plays fast and loose with the facts 
in order to further his agenda amply justifies DI’s 
limited cooperation.  DI staff are happy to talk with 
reputable journalists, whether or not they are 
hostile to DI’s position, and they have done so with 
Newsweek, Time, Science, the New York Times, 
CNN, and many other media outlets. But there is no 
point in assisting a filmmaker who doesn’t want to 
let the facts get in the way of his pre-determined 
agenda. 
 
Olson must think his audience is a bunch of 
dodos if he believes no one will notice his 
repeated departures from the truth.  


